HTML

Válságblog

A világválsággal kapcsolatos írások

Totalcar.hu

Nincs megjeleníthető elem

Csődközelben az amerikai autógyártók

Eltűnhet a Chevrolet, a Cadillac, a Ford és a Chrysler neve?

2008.12.20. 09:00 TóthZé

A legfrissebb hírek szerint a Chrysler a hétvégén az összes üzemében leállítja a termelést − egyelőre csak egy hónapra. Nincs sokkal jobb helyzetben a General Motors és a Ford sem, bár utóbbi állítja, áthidaló hitel nélkül is képes túlélni a válságot. A másik két óriás viszont állami segítségnyújtás nélkül simán bedőlhet, és ezzel magával ránthatja a Fordot is. Tényleg eltűnhet a piacról a Chevrolet, a Cadillac, a Ford és a Chrysler neve?

Vélemények az azonos című cikkünkről.

40 komment

Címkék: chevrolet cadillac ford chrysler gm

A bejegyzés trackback címe:

https://valsagblog.blog.hu/api/trackback/id/tr78832667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

WP12 2008.12.20. 09:49:08

"általunk is ismert csődeljárás: leállítják a termelést, a dolgozók nagy részét elbocsájtják, és eladják, ami a cégből maradt és ami eladható − ingatlanokat, gyártóeszközöket, esetleg egész működőképes részlegeket."

Ez már a felszámolási eljárás (ami nem ugyanaz, mint a csődeljárás).

Ami pedig az amerikai autóipart illeti, már 10 évvel ezelőtt arról olvastam, hogy nagy gáz van az amerikai autógyártásban (lehet, hogy még az újságcikk is megvan valahol).

lacza87 (törölt) 2008.12.20. 09:56:25

ez megint minimum 250-300 komment lesz...

gyerek9.3 2008.12.20. 10:12:03

hat nem kellet volna az elmult 20 evben szart gyartaniuk akkor talan nem lennne nagy a baj

b4rn3y 2008.12.20. 11:02:03

Lehet, hogy hülye kérdés, de ha eltűnik a GM és a Ford, akkor megy velük az Opel és az európai Ford is??

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.12.20. 11:09:53

"Lehet, hogy hülye kérdés, de ha eltűnik a GM és a Ford, akkor megy velük az Opel és az európai Ford is??"

Nem hülye kérdés! Megy?

WP12 2008.12.20. 11:13:48

Az Opel-GM kapcsolatát valahogy úgy képzelem el, hogy valamikor a GM megvette az Opelt, azaz megvette az Opel cég üzletrészeit. Tehát az Opel üzletrészek a GM vagyonát képezik. Tehát ha a GM felszámolás alá kerül, vagy pénzhez akar jutni, akkor értékesíti a tulajdonában lévő Opel üzletrészeket, ezáltal az Opelnek új tulajdonosa lesz (legalábbis ha megveszi valaki).

A Ford esetében elképzelésem sincs... Szerintem ahhoz, hogy az amerikai Ford végleges megszűnése után is fennmaradjon az európai Ford el kellene adnia az európai üzemeit, innovációit és a márkajelzést is. (Úgy valahogy, ahogyan a Roll-Royce-t adták el anno.)

WP12 2008.12.20. 11:47:49

Illetve mégsem. A Fordnak kell, hogy legyen egy európai leányvállalata, ami végülis ugyanúgy eladható, mint az Opel a GM esetében. Viszont a Ford embléma használata az mindenképpen egy másik megállapodás kérdése.

SzuperKiraly 2008.12.20. 12:05:35

Az Opel/Vauxhall-t simán eladják, nincs velük semmi baj európai szemmel.

"On the 19th of November 2008, SolarWorld AG announced a bid to buy German automaker Opel from General Motors. The bid is at 1 billion Euro's, 250 million being paid in cash and 750 million being paid in bank credits. Opel's initial response was to cite conditions such as the being completely split from General Motors."

"Solarworld intends to create the first electric automotive OEM. Opel could convert its product spectrum and focus on electric and hybrid drive vehicles including extended range electric vehicles."

/via wiki

Persze lehet hogy tartós marad az olajárak seggre ülése, és akkor magával viszi az elektromos/hidrogén projekteket. Szép dolog az üzemanyagcellás Honda, de akkor amikor minden gyártó garasoskodik szerintem simán jegelik a projektet, a Forma 1-ből is kiszálltak.

Bajusz. 2008.12.20. 12:22:57

JulWCZar 2008.12.20 12:05:35

Azért azt ne feledd el, hogy az olajárak seggreülése időleges. Előbb vagy utóbb, de az elektromos/hidrogén meghajtású autók jelentik majd mindenki számára a mobilizációt. Persze addig még sok víz lefolyik a Dunán, de a jövő ez.
A GM-mel kapcsoaltban meg tudja a franc. Én nem sajnálnám az amikat, ha lenne náluk pár millió munkanálküli, a fenenagy hedonista életvitelüknek most issza mindenki a levét.

Shadowbull 2008.12.20. 12:28:25

"a fenenagy hedonista életvitelüknek most issza mindenki a levét."

Helyesbitenek: annak isszuk a levet, hogy az amik nem tudjak folytatni a fene nagy hedonista eletviteluket.

sb

SzuperKiraly 2008.12.20. 12:38:33

Aki a cikket írta nyilván repi, de még neki is tetszett Moore Sicko-ja, mert említést tesz a külföldi gyártok hazájának állami kézben lévő egészségügyéről.

Az amerikai magánkézben lévő egészségügy mindenkinek rossz, a munkáltatóknak, az alkalmazottaknak, a szerencsétlenebbeknek.

Egyedül néhány kurva drágán dolgozó vállalat szedi meg magát nagyon, úgy tűnik az autógyártók kárára is.

SzuperKiraly 2008.12.20. 12:38:51

Hopp rossz helyre ment :D sry

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.12.20. 12:40:40

Hát sztem valahol igaza van annak aki zt mondja hogy sokadszor már ne kell őket kihúzni a szarból. Verseny van, tessék sasolni a piacot, és oda gyártani. Más cégeket sem szokott az állam megmenteni.

b4rn3y 2008.12.20. 12:55:24

Valahogy én sem sajnálom az amerikai részlegeket, már rég rossz az egész. Azt viszont nagyon remélem, hogy az európai Ford és az Opel megússza ezt, mert szerintem jó kocsikat csinálnak, kár lenne értük.

SzuperKiraly 2008.12.20. 13:11:05

A Focus-t még a Top Gearben sem húzták le.

Sőt, Clarkson most szállt partra egy Fiestával :D

WP12 2008.12.20. 13:15:20

Az elmúlt kb 10-20 évben az amcsik minden veszteség ellenére azért tartják életben az autógyártást, hogy ne legyen munkanélküli az USA lakosságának a jelentős hányada.

Az azért durva lenne az egész világnak, ha az USA-ban az autógyárak becsuknák a kaput, és a sok munkanélküli amerikai el kezdene kivándorolni Amerikából... Hol fognak nekik munkát adni?

WagonR 2008.12.20. 13:48:38

gyerek9.3, olvastad a cikket is vagy csak a címét?

kressh 2008.12.20. 14:35:41

Igazából úgy ahogy van én sem sajnálnám az amerikai autógyártókat, de egy-két típust azért mégis. Ott van a Corvette, a Viper, a 300C/Charger, a Mustang és a Challenger is. Tisztában vagyok vele, hogy ezek is benzintemetők és nincs rájuk igazán szüksége az embernek. De azért ezeknek van múltjuk és stílusuk. Lehet utálni fogtok, de nekem ezek hiányoznának. :)

És akkor én feltennék egy (szerintem) tényleg teljesen hülye kérdést, mert ezzel nem vagyok tisztában. A Chevy Korea-val mi lenne? Dőlne az is?

TóthZé 2008.12.20. 16:45:41

Nagyon-nagyon sok tényezős, hogy mi lesz anyagcégekkel, de még annál is bonyolultabb kérdés a leányvállalatok helyzete. Egy Opel, Vauxhall, Holden vagy Chevy Korea attól még lehet működőképes, és többnyire az is, hogy az anyavállalat épp megy a levesbe. A legvalószínűbb, hogy lekapcsolnák őket, akárcsak az amerikai, egészségesen működő részlegeket és értékesítik őket, már ha találnak vevőt, ami mostanság nem olyan egyszerű, révén épp senki sem dúskál a pénzben. Vagy mégis? Kína illetve az arab olajországokban azért van még vásárlóerő.. De ez nagyon messzire visz.

Ugyanez igaz a Ford európai részlegére is.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.12.20. 16:57:08

Azt azért el nem hiszem hogy annyira hülyék a melósok hogy a bércsökkenést nem hajlandóak elfogadni... Meg a juttatások enyhülését...
Ha lehetne választani hogy kirúgnak mert bedől a cég vagy kevesebb pénzért lesz biztos munkám, akkor inkább a kevesebb lóvé.

Droopy79 2008.12.20. 17:34:18

Azért félnek a csődtől, mert akkor lenne egy csomó munkanélküli, akit az adófizetőknek kellene eltartani? Ehelyett adnak nekik egy mentőcsomagot, természetesen az adófizetők pénzéből...

A pénzáramlás mindkét esetben ugyanazt a zsebet terheli, ellenben az első esetben lenne esély arra, hogy megszűnjön egy életképtelen, rosszul működő struktúra, a második verzió viszont mesterségesen életben tartja.

A válság akkor lesz fájdalommentes és gyors lefolyású, ha a rossz struktúrák mennek a kukába. Igy hosszú lesz és sokkal többe fog kerülni, a végeredmény pedig úgyis elkerülhetetlen.

Droopy79 2008.12.20. 17:36:44

"Azt azért el nem hiszem hogy annyira hülyék a melósok hogy a bércsökkenést nem hajlandóak elfogadni... Meg a juttatások enyhülését..."

Szakszervezet nem feltétlenül egyenlő a melósokkal...

"Ha lehetne választani hogy kirúgnak mert bedől a cég vagy kevesebb pénzért lesz biztos munkám, akkor inkább a kevesebb lóvé."

Ez erősen függ attól, hogy mi van a végkielégitési csomagban.

Droopy79 2008.12.20. 17:38:58

"Valahogy én sem sajnálom az amerikai részlegeket, már rég rossz az egész. Azt viszont nagyon remélem, hogy az európai Ford és az Opel megússza ezt, mert szerintem jó kocsikat csinálnak, kár lenne értük."

Épp ellenkezőleg. Az amerikai adófizetők pénzéből nyilván nem az Amerikán kivüli cégeket és alkalmazottaikat fogják megmenteni. Valószinűleg az európai és ázsiai érdekeltségek lesznek az első áldozatok.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2008.12.20. 17:44:56

Szerintem a Daewoot, ami már chevro lett, ha nem is az anyacég, de a koreai kormány igyekezni fog megmenteni.

hehe64 (törölt) 2008.12.20. 20:45:36

Olvasgatom itt hogy a bérek, meg az egészségügy, meg a nyugdíj mily magas költségekkel járnak, és milyen jó lenne ezeket a globalizáció szent nevében a lehetséges minimumra lefaragni. Valóban. Milyen olcsó lenne akkor a termelés. De a gazdasági guruk valahogy elfelejtik, hogy a jelenlegi mély válság oka a világban elsősorban a fizetőképes kereslet hiánya. Márpedig amíg a világ népességének legnagyobb része bérből, illetve fizetésből él, és járulékalapon van szociálisan ellátva, alacsony bér és járulékszínvonal mellett a büdös életben nem lesz megfelelő kereslet a termékekre. A Roosevelt adminisztráció által kezdeményezett New Deal, ami ugye a Nagy Gazdasági Válság (mert ilyen is volt ám) felszámolására tett intézkedések "fedőneve", éppen arról szólt, hogy a tulajdonosok megosztják a profitot a dolgozókkal, így lesz aki megvegye a termékeket, illetve a szolgáltatásokat. A New Deal hatása egészen a 90-es évek elejéig érvényesült . A jelenlegi helyzetben a globalizációnak nevezett legrosszabb fajta monopolkapitalizmus a profitmegosztást gyakorlatilag megszüntette, és itt az első eredmény, a világgazdaság mély válsága, amin persze a bérek és a járulékok drasztikus lefaragásával kívánnak "segíteni". És így tovább, körbe körbe.

Harmatos Libaf.s 2008.12.20. 21:07:29

Szerintem nem szabad engedni h bezuhanjanak főleg azt nem h egyik napról a másikra És h miért azért mert ha bezuhannak mint tudjátok töb millió ember vesztheti el az állását és akor még ott vannak a beszállítok meg minden és akkor aztán beindul az IGAZI válság (nem mint h ha ez nem lenne az :P)Nem leszz aki vegyen aki adózzon elkell az államnak tartani őket stb stb Azt mondom h agyanak nekik pénzt de olyan feltételekkel h teljesen átreformálják a kínálatot a vezetést meg mindent és legyen pl olyan mint a TOYOTA v a VW vezetése ők szerintem jól csinálják . De az biztos h nem fognak egy jó ideig nagyon beleszólni az autó világba már ha túlélik .....
a Másik dolog meg h ne szünyenek meg mert szeretem az amcsi vasakat :)

WagonR 2008.12.20. 21:43:40

hiába működőképes egy európai anyavállalat, ha a termékfejlesztés globális alapokon nyugszik. ha szétválás lesz, akkor ugrik a közös tudomány és mindenkinek el kell indulni egyedül az útján. ami sok pénzbe kerül azért. az pedig nincs

Maradona 2008.12.20. 21:55:47

hehe64: "New Deal (...) éppen arról szólt, hogy a tulajdonosok megosztják a profitot a dolgozókkal". Ez igaz, de a GM pl. ez elmúlt években - tehát amikor a valaha volt legtöbb autót adták el - is 10-20-40 milliárdos veszteséget termelt évente. Kicsit olyan, mint a MÁV, max a veszteséget tudták volna megosztani a dolgozókkal... Most válság van, ebben a formában és bérstruktrúrában esélyük sincs túlélni. A New Deal idején is produktív beruházásokra (pl. útépítés, vasút) fizették a béreket, a GM viszont zsákutca. Most lélegeztetőgépen tartják, da rájönnek, hogy a szocializmus rákfenéje volt az életképtelen cégek fenntartása - pl. Diósgyőri Vasmű. A vége ugyanaz, csak nem mindegy, hogy addig mennyi (jó) pénzt dobnak ki az ablakon. A "jó pénzt" jó célokra kellene fordítani.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.12.21. 08:46:54

"Ha lehetne választani hogy kirúgnak mert bedől a cég vagy kevesebb pénzért lesz biztos munkám, akkor inkább a kevesebb lóvé."

Ez erősen függ attól, hogy mi van a végkielégitési csomagban. "

Na ja, kapsz 500ezer Ft-t, vagy még pár évre maradsz a munkahelyeden, ami lehet hogy kilábal a csődből és újra jól keresel.
Ha elmész, lehet a büdös életben nem lesz munkád.

isti77 2008.12.21. 09:36:04

"Ha lehetne választani hogy kirúgnak mert bedől a cég vagy kevesebb pénzért lesz biztos munkám, akkor inkább a kevesebb lóvé."

OFF Látom, te nem a BKV-nál vagy a MÁV-nál dolgozol. Engem mindig meghat, amikor egy csőd szélén álló cég dolgozói fizetésemelésért sztrájkolnak. ON

"Helyesbitenek: annak isszuk a levet, hogy az amik nem tudjak folytatni a fene nagy hedonista eletviteluket."

Hát igen, a fák nem nőnek az égig, egyszer meg is kellene termelni azt a pénzt, amit évtizedekre előre sikerült elkölteni, és ezen a téren mostanra elég jelentős lemaradásba került a világ. Leginkább Amerika.

Kopi3.14 2008.12.21. 13:59:20

Mi a jelenlegi probléma? Ha egy gártó beborul a három nagy közül, akkor viszi a fé lbeszállítói iparágat, É-A-ban minimum. Akkor ott csak a beszállítókat nézve sokszázezres munkanélküliség néz ki. Plusz eme cégek hiába termelnek másoknak is, a három nagy akkora tétel, hogy egyikőjük azonnali kiesése a cégeket a csődbe hajtva képes a többi partnert is csődbe vinni.
És Európában is, a Ford olyan válságmegoldásokat keres, mi történik ha x, vagy y beszállító pl a GM csődje miatt kiesik, hogy lehet zökkenőmentesen megoldani a gondot., a gyártást nem leállítani. Sok beszállító már most fizetési gondokkal küzd, így bizonyos költségek eddigi elosztását hirtelen egyben kéri a cégektől. A globalizáció előnye válságkor a hátrányává válik.

Opel: a német kormány bevásárolja magtá tulajdonosnak a cégben, ezzel lehet esélyük megmenteni a márkát. És most a sikeres modellpaletta sem biztos, hogy életet ment. Sajnos.

GGG77 2008.12.21. 17:07:03

Az európai Fordot és az Opelt mindenképp sajnálnám. Meg persze hiányozna a Mustang, a Corvette, a Viper...

De az elmúlt 25 év gusztustalan, elavult szemeteiért asszem bűnhődniük illik.

szakmernok 2008.12.21. 20:04:26

Azt mondja a cikk írója, hogy ezen cégeknél még hosszú évekbe kerülne a modellváltás. Mibe kerülne a mondeót, a vectrát amerikanizálni? Kész modellek már csak az amikat kell rászokatni.:-)

Bell & Sebastian 2008.12.22. 01:39:04

Maradona kapta el a lényeg farkát!

Belenéztem az üveggömbbe,és azt láttam, legnagyobb hitelezőjük, Kína megmenti őket. De ez alaposan felforgatja majd a tulajdonviszonyokat Európában is. Lesz itt Csing-Ling márka bőven, a bázist meg lerohasztják lassan.

Lássátok majd Testvéreim:

1., Leértékelik a yüant
2., Obama első útja a Nagy Kán-hoz vezet
3., Kínának parírozik: Afrika, Amerika
4., Egy táborban lesz Európa az Oroszokkal, Japánnal, Arabokkal
5., Amit mi szeretünk, ahhoz még sokáig lesz alkatrész

A próféta szakálla is megerősített ebbéli hitemben!
Háború lesz, szerencsés esetben csak kereskedelmi.

kulalak 2008.12.22. 21:42:10

Az most, hogy van Chevrolet Epica egy majdnem tokeletes auto aztan rohadjanak meg az amik az elavult vasaikkal, ugyanabban a Totalcar-ban?
Szvsz tovabbra is a cikk elso fele az igaz. amig egy UAW munkas tiz (10$) dollart fizet a csaladja egeszsegbiztositasert mindenki mas meg kb ketszazat (200$) addig sziv a ceg. Nyugdij ugyanez, job banks ugyanez. Ha husz evvel ezelott elkezdik kimenteni a vagyont uj cegekbe es oda mar nem megy a szakszervezet, megusztak volna. Semmi baja a termekpalettanak, a Toyota is gyart hatalmas teherautot ugyanolyan rossz fogyasztassal a Hondanak is van ronda autoja Ridgeline ez a piac. Foljott a minosegi szinvonal az amerikai autoknak a kozepkategoriaban is a Accord-Camry-nak hala, verseny van. De ez teljesen lehetetlen, hogy a detroitiak ugyanarrol az autorol ketszer annyi profitot hozzanak. Itt a szakszervezet a hunyo es amig a tenyfeltaro ujsagiras meg nem vilagitja miert kerul ennyibe az a munkas (lasd juttatasok) csak megy a huhogas. Megoldas nincs. Ford maradhat mert igazandibol csaladi ceg. GM szetveretik joggal, Chrysler maganceg kisebb lesz. Obama nem tud semmit.

akiak 2008.12.27. 13:16:51

"Ha lehetne választani hogy kirúgnak mert bedől a cég vagy kevesebb pénzért lesz biztos munkám, akkor inkább a kevesebb lóvé."

"Helyesbitenek: annak isszuk a levet, hogy az amik nem tudjak folytatni a fene nagy hedonista eletviteluket."

sajnos az amerikaiak nem igy gondolkodnak, mert az autóipari átlagos 75$-os órabérért dolgozók, nem akarnak 45$-ért dolgozni, pedig akkor elkerülhető lenne az autógyártók csődje...

itthon milyen jó lenne 20$-os órabérért is dolgozni...


augustiener 2009.01.02. 02:02:34

75$ óránként egy kicsit soknak tűnik nekem, ha bruttó akkor is. Lehet, hogy én vagyok tájékozatlan, de elég hihetlennek tűnik, hogy egy autógyári munkás több, mint 6000 dollárt vigyen haza havonta. Ha pedig így van, akkor basszák meg!

augustiener 2009.01.02. 02:04:11

bár ugye ki tudja. egy cipőárusnak is kertes háza van, úgy hogy az asszony életében nem dolgozott.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.01.02. 17:18:38

"bár ugye ki tudja. egy cipőárusnak is kertes háza van, úgy hogy az asszony életében nem dolgozott."

:-D És egy amerikai rom autója...
süti beállítások módosítása